2025

Perfect girl
‘Perfect girl’ gaat over de afstand tussen de binnenwereld van mensen en het beeld dat zij van zichzelf neerzetten. In hoeverre weten wij hoe we overkomen op anderen? En als dat niet samenvalt met wie we ‘van binnen’ zijn, hoe kunnen we dan oprecht en eerlijk zijn?
We ontmoeten Anna in de intimiteit van een sessie met haar coach. Ze blijkt (van zichzelf) duizend ballen hoog te moeten houden om te voldoen aan haar ideaalbeeld. Anna heeft altijd het beeld opgeroepen en bevestigd van iemand met een perfect, op alle fronten geslaagd leven. In haar poging om haar échte verhaal te vertellen, wordt ze belemmerd door angst voor wat de buitenwereld daarvan vindt. Maar die buitenwereld zit – zoals bij iedereen – ook maar in haar hoofd. De therapiesessie ontpopt zich in een psychologische thriller met verrassende plotwendingen.
Het is niet wat ik er van verwacht had.
Laat me eerlijk zijn.
Of niet. Natuurlijk. Waarom zou ik.
Eerlijkheid is de nieuwe leugen.
(Uit ‘De verlosser of de lege plek’ van Jibbe Willems)
Na het succes van ‘Ik zou liever Angel heten’ (2023) maakt het gezelschap nu opnieuw een voorstelling over ‘identiteit’ en ook deze keer geschreven door Jibbe Willems. ‘Ik zou liever Angel heten’ is een knap gespeelde carrousel van sociale verwachtingen,” De Volkskrant (★★★★).
Concept en artistieke leiding: Lotte Dunselman | Tekst: Jibbe Willems | Eindregie: Mara van Vlijmen | Spel: Lotte Dunselman en Wouter van Oord | Muziek: Julia Dubbelboer | Decor en
Publiciteitsbeeld: Miek Uittenhout | Kostuums: Freja Roelofs | Lichtontwerp: Scott Robin Jun
| Techniek: Janine de Weerd | Stage: Imme Ambaum | Productie: Isil Vos | Zakelijke Leiding:
Floortje Ernst | Publiciteit: Veerle Gnodde en Mirte Droogers | Grafische Vormgeving:
Paulina Matusiak
Met technische ondersteuning van en in coproductie met Schouwburg Ogterop
DE PERS OVER PERFECT GIRL
Meppel heeft met Perfect girl goud in handen (Dagblad van het Noorden ★★★★★)
Dunselman en van Oord kennen elkaar al jaren. Hun spelsymbiose maakt dat je in Perfect girl geen moment het gevaar loopt te worden afgeleid. (Dagblad van het Noorden ★★★★★)
Jibbe Willems produceerde een prachttekst rond de vraag wat en wie er echt is. Achterover leunen is er niet bij. Stevige kost. Maar ook bijzonder geestig. (Dagblad van het Noorden ★★★★★)
AGENDA
november
januari
februari
maart
★ = première ☐ = try-out
BIO’S
Lotte Dunselman
Lotte Dunselman (1979) speelt onder andere bij het Noord Nederlands Toneel, NTGent, Dood Paard, Toneelschuur Producties, Het Zuidelijk Toneel en tgECHO. Sinds 2021 is zij artistiek leider, maker en actrice bij Mevrouw Ogterop. Voor de rol van Anna in De Poolse Bruid van het Noord Nederlands Toneel en tgECHO werd Lotte in 2020 genomineerd voor de Theo d’Or, prijs voor de meest indrukwekkende vrouwelijke dragende rol. Voor haar rol in Volpone, door Dood Paard, ontvangt Lotte in 2017 de Colombina. De solovoorstelling Zotte Zorgen wordt in 2011 genomineerd voor de VSCD Mimeprijs.
Wouter van Oord
Wouter van Oord (1982) is acteur en studeerde in 2005 af aan de Toneelschool Arnhem. Sindsdien speelde hij in uiteenlopende producties: van grotezaal- en kleinezaalvoorstellingen tot locatieprojecten, bij gezelschappen als Tryater, Peergroup, Vis à Vis, Toneelgroep Amsterdam, NNT en ook bij Joop van den Ende Theaterproducties. Zijn werk bestrijkt jeugd- en volwassenentheater, musicals, film en televisie.
Dunselman en van Oord speelden al eerder samen in De Poolse Bruid (2019) en Ik zou liever Angel heten (2023). Voor die laatste voorstelling werden beiden door NRC uitgeroepen tot een van de vijf beste acteurs van het jaar.
Mara van Vlijmen
[Eindregie] Mara van Vlijmen (1979) studeerde in 2002 af als acteur van de Toneelacademie in Maastricht. Met klasgenoten richtte zij daarna Theatergroep De Warme Winkel op, waar zij tot 2021 deel van uitmaakte. Bij De Warme Winkel heeft ze meer dan 30 voorstellingen gemaakt en het gezelschap mede ontwikkeld tot toonaangevende groep en een smaakmaker van het theaterlandschap.
Naast het artistiek leiderschap bij De Warme Winkel is Mara ook altijd freelance als actrice blijven werken voor film en televisie, en geeft ze veel les op de Nederlandse toneelscholen. Ze doet met regelmaat (eind)regies bij verschillende theatergroepen zoals BOG., Dronken Mensen, Artemis/ Elias De Bruyne, Company Red Yellow & Blue en vele andere. Bij Mevrouw Ogterop deed ze eerder de eindregie van ‘Ik stond in een kutvoorstelling maar mijn haar zat wel heel goed‘.
Julia Dubbelboer
[Muziek] Julia Dubbelboer (2000) is geluidsontwerper en muzikale maker. Zo ontwierp ze op theatrale wijze de muziek van producties van onder andere Mevrouw Ogterop, Loods13 en Theater over de Noord. In 2025 studeerde ze af aan de Academie voor Popcultuur met als afstudeerproject HELENA, een luisterdrama over de mythische koningin. Momenteel volgt Julia de master Music & Technology aan de HKU om zich verder te ontwikkelen in geluidsontwerp, muziek en storytelling.
Jibbe Willems
[Tekst] Jibbe Willems (1977) is theaterauteur, -bewerker en -vertaler voor verschillende gezelschappen in het Nederlands taalgebied en soms daarbuiten. Hij beperkt zich niet tot één genre, maar onderzoekt vorm en functie van de taal voor verschillende publieksgroepen. Soms groot, soms klein, soms jong, soms ouder, van toneel tot opera, van Internationaal Theater Amsterdam tot De Parade. Hij schrijft toneel, jeugdtheater, libretto’s en teksten voor muziektheater in een veelheid van stijlen. Willems hanteert een rauw idioom, heeft geen behoefte aan keurig dicht geplamuurde poëzie en hij gaat in ieder stuk een onderzoek aan naar vorm en functie van de taal. Hij is huisschrijver bij toneelgroep Maastricht, schrijft een wekelijkse radiobrief voor NPOklassiek, is tweemaal genomineerd voor de Toneelschrijfprijs, ontving het Thérèse Cornips Stipendium, won de ARTES Jongtheaterschrijfprijs, twee zilveren en een gouden krekel, de Nederlands-Duitse Kaas und Kappes-prijs en de Vertaalprijs (v/h DeAuteursprijs).










